De reținut!
Citește mai jos!
La biserică şi în biserică
La Sfânta Liturghie
La Botez
La Spovedanie
La Cununie
La Înmormântare și Parastase
De reținut
La biserică şi în biserică
La biserică, în general.
Ţinuta exprimă în general personalitatea şi starea de spirit a omului. Ţinuta celui ce intră în biserică este necesar să exprime sinceritatea şi curăţia inimii sale, inima fiind locul unde se întâlneşte omul cu Dumnezeu.
Atitudinea este necesar să fie cuviincioasă şi discretă fără a deranja pe cineva şi întotdeauna orb, surd şi mut la provocările exterioare slujbei şi rugăciunii.
Cel ce vine la biserică va căuta întotdeauna să ajungă înainte de începerea slujbei găsindu-şi locul său. Cel ce vine după începerea slujbei, indiferent de motiv, se va adăuga celor prezenţi fără insa a tulbura şi a produce sminteală.
La Sfânta Liturghie
Sfânta Liturghie este locul cel mai înalt unde omul poate urca la întâlnirea cu Dumnezeu şi locul cel mai de jos unde poate coborî acesta la întâlnirea cu omul, este locul unde “Sfinţii Îngeri doresc să privească şi să audă glasul Evangheliei Domnului Dumnezeu şi să vadă cu ochii lor chipul Sfintei Jertfe”.(Rugăciunea a cincea de la Slujba Sfântului Maslu, Acatistier, 2002)
Pacea, sfinţenia, dorinţa sinceră de a I te adresa trebuie să fie singura motivaţie a prezenţei tale atunci şi acolo. Conştientizarea celor de mai sus ar trebui să fie suficientă şi eficientă pentru a nu mai adăuga nimic.
Cel ce vine la Sfânta Liturghie îşi poate aduce darul său constând din prescură (o pâine) şi vin. Darul acesta se aduce la Sfântul Altar, de preferat, înainte de începerea slujbei însoţit de o lumânare aprinsă, ţinută astfel ca ceara să nu curgă şi să murdărească, şi de un pomelnic cu numele celor vii şi adormiţi în Domnul. Darul acesta este bine să fie pregătit din vreme de acasă.
Un aspect foarte important pentru cel ce vine la Sfânta Liturghie este participarea prin implicarea în rugăciune şi conştientizarea celor ce se rostesc.
La biserica nostră Sfânta Liturghie începe de obicei la ora 10.00
La Botez
sunt necesare:
-nașii să fie ortodocși, buni creștini, cunoscători ai învățăturii de credință, iubitori de copii și milostivi cu cei lipsiți sau fără de apărare.
– mama să fie cu toate rânduielile bisericești în legătură cu nașterea pruncului, plinite.
– pruncul este recomandabil să fie adus la biserică după ce a dormit și fără să fie alăptat.
– certificatul de naștere – copie.
– pânză albă, aproximativ 1m/2m.
– lumânare impodobita,
– fașă, aproximativ 5cm/2m.
– vas (sticluță) cu unt-de-lemn de masline, nu ulei-unguente de corp.
– prosop.
– săpun.
– vin dulce.
Sfânta Taină a Botezului este recomandat să fie săvârșită și primită imediat după Sfânta Liturghie, ca o continuare a ei, toți cei de botezat urmând a primi împreună Sfânta Taină.
Cazurile speciale se vor discuta cu preoții bisericii.
La Spovedanie
Pocăința, spovedania sau mărturisirea păcatelor, este Taina prin care credinciosul, mărturisindu-și păcatele în fața preotului duhovnic și primind dezlegare de la acesta, primește, prin puterea Duhului Sfânt, iertarea păcatelor mărturisite și pentru care a primit dezlegare de la duhovnic.
Creștinul poate merge oricând și ori de câte ori simte nevoia, pentru a-și ușura sufletul și a primi mângâiere și nădejdea iertării păcatelor: Dacă greșești în fiecare zi, pocăieștete în fiecare zi, ne învață Sfântul Ioan Gură de Aur.
Ținând cont că mărturisirea este o obligație a tuturor credincioșilor, ea este legată de termenele obștești ale posturilor, întrucât în perioada postului este timpul cel mai potrivit pentru spovedanie și împărtășanie, dar in principiu ea se poate administra oricând.
Săvârșitorul Sfintei Taine a Spovedaniei este preotul duhovnic. Duhovnicul nu se schimbă decât în situații speciale și numai cu binecuvântarea sa și la propunerea fiului duhovnicesc. Duhovnicul fiind părinte ar trebui să-i datorăm aceeași cinste și ascultare ca și părinților după trup sau nașilor. Spovedania se face întotdeauna cu inimă smerită, cum spune Psalmistul, cu părerea de rău pentru cele făcute și cu dorința sinceră de a nu le mai repeta.
Pentru spovedanie poate fi consultat programul afișat la avizierul parohiei, pe site sau de preferat direct preotul la biserică.
La Cununie
sunt necesare:
Mirii: – să fie conștienți de darul căsătoriei și de faptul că ceea ce Dumnezeu unește omul nu poate despărți (Rugăciunea a doua de la Cununie) iar pentru credința și credincioșia lor orice vor cere ei de la Dumnezeu se va face. (Evanghelia de la Marcu, cap. IX)
– să fie căsătoriți legal la Starea Civilă.
– să nu fie rudenii până la gradul VII.
-să ia legătura mai întâi cu preotul pentru stabilirea datei cununiei pentru ca sunt zile oprite de la săvârșirea acestei taine.
– să fi trecut prin Sfânta Taină a Spovedaniei și să fi primit Sfânta Taina a Împărtășaniei, înainte de Căsătorie, de preferat cu câteva zile mai devreme.
– să nu fi fost căsătoriți, măcar unul dintre ei, iar dacă au fost căsătoriți să anunțe pe preotul săvârșitor.
Nașii: – să fie buni creștini ortodocși, cunoscători ai învățăturii de credință, iubitori ai familiei, având fii și fiice, cu dragoste către cei mai mici și având cuvânt mângâietor și cu speranță pentru cei ce le greșesc.
– să fie cununați la biserică.
– Certificatul de Căsătorie – copie.
– lumânări împodobite,
– inele (verighetele).
– pișcoturi sau o felie de cozonac dulce.
– vin natural.
Sfânta Taină a Cununiei este recomandat să fie săvârșită și primită imediat după Sfânta Liturghie, ca o continuare a ei.
La opt zile de la Cununie mirii și nașii sunt așteptați la biserică, cu lumânările de la cununie, pentru îmbisericirea finilor.
La Înmormântare și Parastase
De îndată ce unul din ai noștri s-a mutat la cele veșnice membrii familiei sunt îndemnați să ia legătura cu preotul parohiei în vederea stabilirii datelor și orelor la care vor fi săvârșite slujbele de dinainte de înmormântare, Slujba Stâlpilor, și slujba de prohodire, Slujba Înmormântării.
La citirea Stâlpilor este nevoie de: toiag(lumânare speciala în forma de spirală) și cruce din ceara curata, lumânări de la biserică, tămâie, cărbune, cățuie, o farfurie cu ceva jertfa și un pahar de vin . Slujba aceasta se săvârșește seara la căpătâiul celui adormit.
La Slujba Înmormântării este nevoie de: Adeverință de înmormântare sau Certificat de deces- copie, lumânări de la biserică 4 bucăți pentru sicriu, coliva, capete și colac din pâine, vin, punți ( 12 la număr din pânză alba aprox. 2 m, cană de apă, lumânare), pătură și pernă, prosoape (17 – 20 buc) .
După punerea în mormânt se poate organiza agapă (masă) sau nu, și se face milostenie: după posibilitate dar și după disponibilitate. Ca milostenie se pot împărți pachete de preferat celor lipsiți sau se organizează masă .
Soroacele de pomenire pentru cei răposați sunt:
De Obște: In Biserica Sf. Filoteea- în toate sâmbetele de peste an se săvârșește Sfânta Liturghie special pentru cei răposați ( in fiecare sambata intre orele 9-12, vezi programul) și în mod special Sâmbăta lăsatului Sec de carne pentru Postul Paștilor sau Moșii de Iarnă, sâmbăta a II-a, a-III-a și a IV-a din Postul Mare, Sâmbăta dinaintea Rusaliilor sau Moșii de Vară.
Particulare:de trei zile (coincide cu ziua îngropării), de nouă zile, de trei săptămâni sau de douăzeci de zile, de șase săptămâni sau de patruzeci de zile, de trei luni, de șase luni, de nouă luni, de un an și apoi din an în an până la șapte ani.
Sărindare particulare pomeniri de patruzeci de zile, oricând peste an la orice Biserica.
Timp de patruzeci de zile se tămâiază mormântul celui răposat, se duce apă potabilă unui bătrân sau unei familii lipsite ca ajutor și milostenie și se împart diminețile – se împart cele necesare unui mic dejun măcar pentru un bătrân lipsit sau un nevoiaș, eventual o familie.
La patruzeci de zile se împart, cu binecuvântare, haine spre pomenirea numelui adormitului iar la parastasul de un an se ajută o familie nevoiașă sau se face masa cu mai multe persoane.
La toate soroacele minimul necesar cuprinde: coliva (din grâu fiert sau din fructe), colac sau pâine, vin și pomelnicul cu cei decedați. La acestea, bine este să se adauge vase care să cuprindă cele necesare unui prânz sau măcar pachete. Numărul acestora variază doar în funcție de posibilitățile și generozitatea noastră.
O recomandare cu caracter practic : până la slujba de prohodire bine ar fi ca membrii familiei să stabilească și să noteze pe calendar datele soroacelor și astfel să le respecte.
Toate informațiile prezentate aici au doar caracter informativ și orientativ, practicile locale sau tradițiile zonei, circumscrise învățăturii Bisericii, sunt lămurite cu preotul deservent.